Motoryzacja jest to ogół zagadnień związanych z zastosowaniem samochodów, ciągników i motocykli. Jest temat bardzo rozległy natomiast w tym artykule zajmiemy się trzema zagadnieniami z tej dziedziny. Pokrótce przedstawimy i opiszemy działanie kompresora, filtra kabinowego oraz chiptuningu.

Kompresor- niezbędne urządzenie w każdym warsztacie

Każdy właściciel warsztatu samochodowego oraz jego pracownicy doskonale zdają sobie sprawę z tego jak przydatnym urządzeniem jest kompresor. Dobry kompresor do warsztatu będzie służył nie tylko do pompowania kół, ale również będzie współpracował z narzędziami pneumatycznymi oraz siłownikami. Podczas wyboru takiego urządzenia w pierwszej kolejności należy dobrze zastanowić jaka wielkość będzie odpowiednia do pomieszczenia, ponieważ nie może on zajmować zbyt dużo miejsca (ma ułatwiać pracę a nie utrudniać). Kolejnymi parametrami będzie wydajność , rodzaj pompy oraz oczywiście pojemność zbiornika.

– wydajność kompresora – ilość litrów „wyprodukowanego” powietrza w ciągu 1 minuty.

– pompa – odpowiedzialna za tłoczenie sprężonego powietrza

-pojemność zbiornika- miejsce na sprężone powietrze.

Istotną informacją jest, iż kompresor nie może pracować bez przerwy, dlatego zawsze podczas zakupu należy wybierać sprężarkę której wydajność jest większa minimum o 30% od naszego zapotrzebowania na powietrze.

Filtr kabinowy

Filtr ten nazywany jest również filtrem przeciwpyłkowym i jego zadanie polega na tym, aby zapewnić czystość powietrza wewnątrz pojazdu. Składa się z kilku warstw specjalnych włókien filtracyjnych. Filtry kabinowe najczęściej występują w dwóch rodzajach:

– standardowym który „wyłapuje” i usuwa cząsteczki głównie kurzu i pyłków do wielkości 1 mikrona

– z węglem aktywnym który z kolei usuwa zanieczyszczenia oraz szkodliwe gazy i dodatkowo niweluje nieprzyjemne zapachy.

Filtr kabinowy należy wymieniać co 6 miesięcy, maksymalnie raz w roku ponieważ od tego zależy jakiej jakości powietrzem będziemy oddychać w naszym samochodzie.

Chiptuning

Chiptuning – to nic innego jak tuning elektroniczny sterownika silnikowego, który ma na celu poprawienie jego parametrów poprzez zmianę oprogramowania sterownika. Co daje nam ten rodzaj zmian? Otóż możemy zyskać większą dynamikę jazdy poprzez zwiększenie mocy silnika i momentu obrotowego, mniejsze spalanie oraz ogólnie bezpieczniejszy samochód. Wszystko odbywa się w programie, więc w tym przypadku nie ma ingerencji fizycznie w silnik ani wygląd pojazdu. Chiptuning jest legalny i należy pamiętać o tym, aby po zwiększeniu mocy silnika o więcej niż 5% samochód należy ponownie zarejestrować w urzędzie. Decydując się na taki tuning wybierajmy tylko i wyłącznie sprawdzonego mechanika, aby mieć pewność że cały proces przebiegnie pomyślnie.