Każdy, kto zastanawiał się jak działa samochód musiał na pewno pochylić się nad tematem wprawiania w ruch kół przez silnik. W większości pojazdów motor wprawiający w ruch pojazd znajduje się pod maską w przedniej części, ale część samochodów ma napęd na tylną oś. Jak wobec tego przekazywany jest moment obrotowy z silnika do kół? Wał napędowy, bo o nim mowa służy do przenoszenia momentu obrotowego z silnika do podzespołów samochodu, które nie są bezpośrednio połączone ze sobą, ze względu na dzielący dystans. W samochodzie zarówno koła, jak i reszta układu musi posiadać pewna niezależność czy ruchomość względem siebie.

Wał napędowy, obracając się wokół swojej osi, przekazuje moment za pomocą kół zębatych, piast i tarcz na koła samochodu. mimo, że to jeden z podstawowych układów w pojazdach, kierowcy bardzo często marginalizują jego znaczenie i zapominają o jego prawidłowej eksploatacji i konserwacji. Duże luzy i bicia wału wpływają na uszkodzenia wszytkach elementów z nim współpracujących (skrzynia biegów, układ hamulcowy), a także na elementy układów elektronicznych. Inną kwestia jest, fakt, że mechanicy często mają problemy z prawidłowym zdiagnozowaniem usterek wału napędowego.