Zawód kierowcy pojazdu ciężarowego może wydawać się jedną z najciekawszym z dostępnych opcji zarobkowych. Jeżeli lubisz rządzić na drodze, czuć moc pod maską, czy po prostu jeździć przez długie godziny, całkiem możliwe, że praca kierowcy będzie wprost skrojona pod ciebie. Zaczynając przygodę jako król europejskich dróg, należy jednak mieć na uwadze, iż zawód kierowcy obrósł w mity i legendy. Poniższy tekst uchyli nieco rąbka tajemnicy.
Niezbędne kwalifikacje
Chcąc pracować za kółkiem, trzeba zachować odpowiedni poziom skoncentrowania i samodyscypliny. Wielogodzinna jazda potrafi być bardzo męcząca i wymaga wysokich pokładów odpowiedzialności, w szczególności, jeżeli przytrafi nam się przewozić zaopatrzenie w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, gdzie zachowanie dodatkowej ostrożności jest obowiązkiem. By zachować terminowość w wykonywanej pracy musimy odpowiednio rozplanować naszą podróż, w tym aspekcie przydaje się umiejętność długookresowego planowania z wyprzedzeniem.
Praca kierowcy wymaga od nas posiadania prawa jazdy kategorii CE. A co za tym idzie również posiadania prawa jazdy kategorii B i C, przejścia badań lekarskich oraz testów psychologicznych, a także zdobycia Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej. Wydatki na wszystkie podstawowe uprawnienia plasują się w okolicach 8000 złotych. Jeżeli chcemy zwiększyć nasze kwalifikacje zawodowe możemy postarać się o tzw. ADR, czyli uprawnienia na przewóz materiałów niebezpiecznych.
Czas pracy
Każdy zawód ma swoją specyfika, tutaj polega to na ciągłym byciu w trasie. Godziny pracy kierowcy samochodów ciężarowych mogą różnić się w zależności od pracodawcy. Firmy oferują zazwyczaj zbliżone do siebie tryby pracy, często spotykanym systemem pracy jest praca poza miejscem zatrudnienia, zazwyczaj 9 h na dobę. Obecnie przepisy regulują maksymalny czas pracy w systemie 56+34. Oznacza to, iż w przeciągu pierwszego tygodnia pracownik może przepracować maksymalnie 56 h, w następnym zaś maksymalnie do 34h. Oczywiście nie stoi na przeszkodzie by uregulować godziny pracy w systemie tygodniowym w innych wymiarach nie przekraczających 56h na tydzień (np.: 52+38). Tak długi czas poświęcony na pracę daleko od domu rodzi dodatkowe trudności rodzinne, które bywają przyczyną rezygnacji.
Odpoczynek
Oczywiście nie wygląda to tak, że praca kierowcy polega na jeździć 9h bez przerwy. Prawo nakłada obowiązkowe 45 minutowe przerwy, które często są wykorzystywane do zwiedzania, zmieniając kierowcę w turystę zwłaszcza na trasach Europy zachodniej.
Czy jest to opłacalne?
Wg. analizy OCRK kierowca w 2019 r. zarabiał średnio ok. 2853 zł brutto. Natomiast w 2020 r. pensja wzrosnąć ma o około 16 proc. i wynieść ok. 3297 zł. Jednakże w przypadku tras międzynarodowych pensja może wzrosnąć nawet do około 8500 zł.
Jeżeli kochasz jazdę ciężkimi pojazdami, chciałbyś zwiedzić kawałek świata, dostając odpowiednie wynagrodzenie za trudy i wysiłki włożone w swoją pracę i jednocześnie jesteś samotnikiem to nie czekaj i dowiedz się więcej na ten temat, a może i ty zostaniesz królem europejskich dróg.
Artykuł powstał dzięki Leartes Gdynia
Najnowsze komentarze