Hurtownia motoryzacyjna w Radomiu wyjaśnia, że najczęstszą przyczyną awarii uszczelki pod głowicą, jest działanie wysokiego ciśnienia czy niewłaściwa gospodarka cieplna. Znacznie rzadziej te części do busów Ducato czy innych pojazdów psują się w wyniku defektu fabrycznego. Takie uszczelki powstają z kilku warstw materiału, których zadaniem jest odprowadzenie ciepła i zapobieganie nieszczelnościom w układzie chłodzenia. Jak więc naprawić awarię tej części i po czym poznać jej objawy?
Jaką funkcję pełni uszczelka pod głowicą?
Ta ważna część samochodowa – uszczelka pod głowicą oddziela dwie części bloku. Jednocześnie uszczelnia przepływ chłodziwa między konkretnymi cylindrami, umożliwiając ruch olejowy w centrali. Niestety uszczelki są podatne na wpływ ciśnienia – które w busach, może wynosić nawet do 200 barów. Te części są też wrażliwe na działanie temperatury spalanych gazów, które mogą osiągać do 2500 stopni Celsjusza!
Główny blok i głowica są o wiele chłodniejsze, dlatego uszczelki muszą mieć dużą odporność na działanie zmiennych warunków pracy. Gwałtowny skok temperatury w ciągu kilku sekund może wynosić nawet do kilkuset stopni.
Dlaczego uszczelka pod głowicą się uszkadza?
Hurtownia motoryzacyjna w Radomiu podkreśla, że wiele czynników wpływa na uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Jednym z nich jest praktykowana przez Klientów dynamiczna jazda, która wymusza szybki wzrost temperatury i ciśnienia – znacznie ponad normę. Na stan uszczelki wpływa także wadliwość układu chłodzenia – materiał części uszczelki z każdym przegrzaniem traci swoje właściwości, jednocześnie uniemożliwiając uszczelnienie bloku.
Części do busów Ducato, w których skład wchodzą właśnie uszczelki pod głowicę, charakteryzują się tym, że ich uszkodzenie nie zawsze idzie w parze z wydobywającą się parą spod maski. Czasem powodem niesprawnej pracy są miejscowe uszkodzenia, którym nie sposób zapobiec. Ich objawem jest m.in. to, że nawet po nagrzanym silniku z rury wydechowej wręcz „buchają” kłęby białego dymu. W tym przypadku warto sprawdzić poziom płynu chłodzącego – jeśli znacznie go ubywa, wtedy z pewnością uszczelka pod głowicą jest do wymiany.
Regularnej kontroli wymagają też samochody z zamontowaną instalacją LPG. W takich autach może dochodzić do zubożenia mieszanek, poprzez błędnie skalibrowaną instalację. Gdy temperatura silnika znacznie się podniesie, może powodować przepalenie uszczelki, a nawet tłoku.
Co zrobić, gdy uszczelka pod głowicą uległa awarii?
Wtedy jedynym rozwiązaniem problemu, jest wymiana uszczelki na nową. Takie części oferuje m.in. hurtownia motoryzacyjna w Radomiu. Proce wymiany jest niestety dość skomplikowany i wymaga odpowiednich umiejętności. Dlatego czynność tę powinny wykonywać tylko uprawnione do tego osoby – mechanicy z doświadczeniem. Fachowcy doskonale wiedzą, że podczas wymiany uszczelki, należy też skontrolować stan uszczelniaczy czy gniazd zaworowych.
Części do busów Ducato oraz innych pojazdów oferuje m.in. hurtownia motoryzacyjna Vanking, która dysponuje rozbudowanym asortymentem.
Najnowsze komentarze