Powłoka lakiernicza wymaga właściwej i regularnej konserwacji, niezależnie od wieku samochodu i warunków jego użytkowania. Nawet niewielkie zarysowania mogą prowadzić do głębokich pęknięć i wyszczerbień, co oznacza, że wkrótce pojawi się korozja, a karoseria zacznie gnić. W tym artykule postaramy się dowiedzieć, jak i czym chronić lakier oraz jakie są zalety car detailing.

Przyczyny powstawania wad w farbach i lakierach

Powierzchnia karoserii jest stale narażona na działanie negatywnych czynników, co prowadzi do powstawania wad w postaci rys o różnej głębokości, pęknięć i odprysków lakieru. Przyczyny są następujące:

  • Działanie ścierne piasku, drobnego żwiru podczas jazdy pojazdu.
  • Uderzenia kamieni, gruzu drogowego, zarośli i gałęzi drzew.
  • Nieostrożne parkowanie: uderzenie w krawężnik, kontakt z drzwiami sąsiedniego samochodu, wjechanie kołami w dziurę w jezdni.
  • Nieprzestrzeganie technologii podczas mycia ręcznego, bezdotykowego i automatycznego.
  • Samodzielne polerowanie lakieru.
  • Wandalizm, celowe uszkodzenie powłoki lakierniczej samochodu.

Negatywny wpływ na powłokę lakierniczą mogą mieć również opady atmosferyczne, promieniowanie ultrafioletowe oraz agresywne środki chemiczne stosowane na drogach. Prowadzi to do blaknięcia powłoki lakierniczej, wnikania brudu i korozji.

Zabezpieczenie lakieru samochodu przed zarysowaniami za pomocą winylu

Folia winylowa to PVC lub PCW/chlorek winylu, rodzaj tworzywa sztucznego. Główną zaletą tego zabezpieczenia jest niska cena, różnorodność kolorów, możliwość naniesienia dowolnego nadruku na samą folię, która jest często stosowana w reklamie zewnętrznej na obiektach handlowych i w środkach transportu publicznego.

Na co należy zwrócić uwagę:

  • PVC twardnieje na mrozie i z czasem żółknie.
  • Materiał można ciąć za pomocą silnego strumienia wody pod ciśnieniem.
  • Winyl nie jest w stanie wytrzymać uderzeń kamieni spod kół i nadaje się tylko do stosowania na powierzchniach płaskich, a nie na całym nadwoziu.
  • Standardowe folie winylowe mają grubość tylko 100 µm, ale istnieją wersje o grubości do 400 µm, które ze względu na wysoki koszt są stosowane głównie do małych powierzchni na motocyklach.

Mimo tych wad, wysokiej jakości folia winylowa chroni lakier przed drobnymi zadrapaniami, otarciami i blaknięciem.

Przewidywany okres eksploatacji powłoki ochronnej wynosi od 2 do 5 lat. Istnieje również wersja folii z formowanego PCW, która może wytrzymać do 7 lat. Kosztuje jednak cztery razy więcej niż tradycyjny winyl.

Zabezpieczenie lakieru samochodowego poprzez polerowanie

Polerowanie obejmuje cały szereg działań:

  • Czyszczenie karoserii z różnych zanieczyszczeń: kurzu, brudu, śladów po owadach, ptasich odchodów, bitumu. Jest to faza przygotowawcza, która obejmuje odtłuszczanie powierzchni.
  • Polerowanie renowacyjne, którego celem jest nadanie karoserii doskonałego połysku i usunięcie drobnych zarysowań. Ponadto powłoka lakiernicza jest pokrywana powłoką ochronną.
  • Polerowanie ścierne, które nie tylko pozwala uzyskać wspaniały połysk, ale jest również stosowane do usuwania głębszych rys i otarć. Po zakończeniu procedury na karoserię nakładany jest lakier ochronny.